Wycieczka do Oświęcimia

11 lutego bieżącego roku klasy III a i III b wraz ze swoimi wychowawcami p. Sylwią Mazur i p. Iwoną Gorol udały się na wycieczkę do byłego obozu hitlerowskiego Auschwitz – Birkenau. O godz. 8:00 wyjechaliśmy autokarem spod budynku szkoły. Podróż do Oświęcimia trwała około 1,5 godziny. O godz. 10:30 dojechaliśmy na miejsce. Tam spotkaliśmy się z panią przewodnik i udaliśmy się w miejsce, w którym pracownicy muzeum wydali nam specjalne słuchawki oraz urządzenie, które miało na celu ułatwienie porozumienia z panią przewodnik. Przed wejściem do muzeum zostaliśmy również poproszeni o zachowanie powagi w tym miejscu. Wejście do obozu otwierała brama, na której widniał napis: „Arbeit macht frei”, czyli „Praca czyni wolnym”. Każdy, kto przekroczył tę bramę był skazany jedynie na śmierć i różne tortury.. Zwiedzanie obozu zaczęliśmy od budynków, w których znajdowały się liczne zdjęcia tego miejsca z czasów wojny. Mogliśmy tam także zobaczyć pozostałe po więźniach rzeczy osobiste, takie jak: okulary, buty, walizki, przedmioty codziennego użytku, ich zdjęcia oraz pomieszczenia, w których zmuszeni byli mieszkać. Dowiedzieliśmy się również, że większość ludzi była sprowadzona tam podstępem. Niemcy zapewniali im noclegi, pracę, przejazd do ''zakładu pracy''. Po przyjeździe zaczęła się ''selekcja''. Starsi ludzie od razu zostali skazani na śmierć, dzieci poniżej czternastego roku życia również. Ci, którzy trafili do obozu zostali ograbieni ze wszystkich rzeczy, obcinano im włosy, dezynfekowano, kąpano i ubierano w ''pasiaki'' - stroje podobne do więziennych. Resztę ludzi Niemcy stawiali pod prysznicami, z których nie płynęła woda. Do komory przez kominy, znajdujące się w suficie, wsypywano cyklon B - środek chemiczny służący do dezynfekcji i dezynsekcji. Dwadzieścia minut - tyle czasu wystarczyło, żeby nikt już stamtąd nie wyszedł. Następnie udaliśmy się pod ścianę straceń i blok 11 zwany blokiem śmierci. Widzieliśmy także celę św. Maksymiliana Kolbe. Tam oddaliśmy hołd zamordowanym zapalając znicze. Jednak największe wrażenie wywarł na nas pobyt w pomieszczeniu, gdzie znajdowało się krematorium. Naszą uwagę przykuły dawne piece krematoryjne. Około godz. 12:30 przejechaliśmy z przewodnikiem do muzeum Birkenau. Wejście do niego stanowiła ogromna brama wjazdowa, przez którą kiedyś przejeżdżały pociągi przywożące więźniów z całej Europy. Zwiedzanie Birkenau rozpoczęliśmy wizytą pod Międzynarodowym Pomnikiem Ofiar Obozu, gdzie znajdowały się tabliczki w 17 językach. Na terenie tego obozu mieliśmy możliwość zobaczyć pozostałości po barakach mieszkalnych i ruiny krematorium. Poznaliśmy także warunki w jakich musieli żyć więźniowie. Ok. godz. 13:30 pożegnaliśmy się z panią przewodnik. Ok. godz. 14:00 udaliśmy się w drogę powrotną. Wycieczka do Oświęcimia wywarła na nas ogromne wrażenie i była  niewątpliwie niezapomnianą lekcją pamięci, pokory i historii.