Parskaj, chuchaj, cmokaj, dmuchaj…. czyli usprawniamy!
Współpraca z logopedą jest nieodłącznym elementem niwelowania wad wymowy dziecka. Pamiętać jednak należy, że bez systematycznej, codziennej pracy rodzica z dzieckiem w domu żadna terapia nie odniesie zamierzonego efektu.
Ćwiczenia i zabawy wspomagające artykulację:
ćwiczenia języka:
- oblizywanie szeroko otwartych ust;
- unoszenie języka do góry, wysuwanie na brodę;
- naprzemienne przesuwanie języka do prawego i lewego kącika ust;
- liczenie ząbków językiem przy szeroko otwartej buzi;
- masowanie językiem podniebienia;
- klaskanie językiem (konik) itp.
ćwiczenia mięśni policzków i ust:
- zaciskanie i puszczanie ust;
- robienie ryjka, dzióbka;
- puszczanie buziaków;
- nadmuchiwanie balonika z policzków;
- wypychanie językiem policzków;
- robienie śmiesznych minek;
- parskanie, naśladowanie motoru.
ćwiczenia żuchwy:
- zamykanie i otwieranie domku - szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom;
- „grzebień” - wysuwnie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze;
- cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie;
- naśladowanie przeżuwania;
- naśladowanie żucia gumy.
ćwiczenia oddechowe:
- puszczanie baniek mydlanych
- dmuchanie w wiatraczki, gwizdki
- zasysanie przez słomkę papierków, bibułek
ćwiczenia słuchu fonemowego:
zabawy samochodowe
- sylabizowanie, głoskowanie prostych wyrazów
- jaka głoska na początku, a jaka na końcu wyrazu
- łańcuszki: lizak - kasa - auto - …
- wymienianie wszystkich wyrazów, jakie znamy rozpoczynających się od głoski…
Życzę owocnej pracy, w razie pytań - zapraszam na konsultacje
Logopeda szkolny Anna Kuźnar