Wybór szkoły ponadpodstawowej

Wybierając szkołę ponadpodstawową należy podjąć odpowiednie kroki, aby umiejętnie i jak najlepiej wybrać drogę zawodową w przyszłości. 

Bardzo ważne jest, aby poznać swoje mocne i słabe strony, swoje cechy osobowości i swoje predyspozycje zawodowe. Nie wszystkie zdolności znane są od razu. Zainteresowania i pasje pojawiają się w trakcie nauki czy spotkań z ciekawymi ludźmi. Pewne umiejętności można też wykształcić w działaniu, podczas zajęć pozalekcyjnych czy w ramach kół zainteresowań. Należy zatem nauczyć się kierować sobą, rozwijać swoje zdolności i szukać działań, w których można się wykazać

Pierwszy krok do wyboru zawodu, to poznanie samego siebie oraz zapoznanie się z rodzajami zawodów i ich charakterystykami.

Na początku dobrze jest zastanowić się i odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania:

−„Czy najlepiej uczysz się i zapamiętujesz słuchając innych, patrząc czy wykonując jakieś ćwiczenia?”

−„Lubisz pracować w grupie czy indywidualnie?”

−„Wolisz sam podejmować decyzję czy chętnie radzisz się innych?”

−„Jaki charakter pracy Cię interesuje (praca fizyczna/umysłowa)?”

−„Jakie są Twoje wartości? Co jest dla Ciebie ważne?”

Testy zainteresowań i predyspozycji zawodowych online:

https://zawodowe.info/

https://www.arealme.com/16types/pl/

 

Co mogą zrobić rodzice, aby pomóc ósmoklasiście w wyborze przyszłego zawodu?

 Na pewno w podjęciu decyzji zawodowej przez dziecko niezbędna jest pomoc rodzica, wsparcie i zachęcanie do myślenia o przyszłej pracy. Co doradzić dziecku, aby wybór szkoły czy zawodu był trafny? Adekwatny do zdolności i możliwości dziecka a przy tym ciekawy, odpowiadający jego zainteresowaniom i co niebagatelne – dający szanse na znalezienie dobrej pracy. Bardzo ważne jest, by zawód, jaki dziecko wybierze był dla niego interesujący. Psycholodzy, doradcy zawodowi, pedagodzy i codzienne doświadczenie podpowiada, że niezwykle ważne jest aby dopasować uzdolnienia i cechy osobowości człowieka do wykonywanego zawodu. Każdy zawód bowiem wymaga od człowieka pewnych umiejętności i cech charakteru, a ich obecność może się przyczynić do sukcesów zawodowych i awansu.

• Pierwszy krok, jaki wspólnie z dzieckiem może wykonać rodzic, to pomóc mu w rozpoznaniu jego predyspozycji i zainteresowań. Można to zrobić rozmawiając z dzieckiem o tym, co lubi robić w czasie wolnym, jakich przedmiotów lubi się uczyć najbardziej, jakie czynności związane z nauką i dniem codziennym sprawiają mu zadowolenie, kim chciałoby zostać w przyszłości i gdzie pracować. Można również zachęcić dziecko do wypełnienia testów do badania predyspozycji i zainteresowań.

• Następny krok to rozmowa o różnych typach szkół i uświadomienie dziecka o czasie trwania nauki w szkołach ponadpodstawowych. Kryteria, jakie należy wziąć pod uwagę przy wyborze dalszego kształcenia to przede wszystkim dotychczasowe postępy szkolne, zapał i motywacja do nauki, aspiracje dziecka, ale też warunki finansowania edukacji dziecka.

• Kolejnym krokiem jest wybranie typu szkoły, w której dziecko będzie kontynuowało naukę.

• Wybór profilu klasy może być podyktowany analizą ocen szkolnych z poszczególnych przedmiotów na przestrzeni ostatnich lat. Wysokie oceny z konkretnych przedmiotów wskazują prawdopodobnie na zainteresowania oraz na łatwość przyswajania wiedzy z danej dziedziny. Jeżeli dziecko ma ze wszystkich przedmiotów wysokie oceny szkolne, może wziąć pod uwagę klasy o profilu ogólnym bądź klasy o najwyższym poziomie nauki.

• Jednak rozpoznanie uzdolnień u dziecka to przyjrzenie się nie tylko jego ocenom szkolnym, ale także tym formom zajęć, które dziecko chętnie podejmuje i stara się jak najlepiej je zrealizować. Na przykład uzdolnienia wzrokowo-przestrzenne mogą się ujawniać na lekcjach geometrii (rysunki figur, rzuty figur) lub plastyki (rysunek, dekoracja pokoju).

Jeżeli ósmoklasista wybierze technikum lub szkołę branżową I stopnia to oprócz zebrania informacji o placówkach, rozpoznania własnych zainteresowań, niezbędne jest określenie preferencji zawodowych i uzdolnień związanych z danym zawodem oraz ocena stanu zdrowia dziecka. Jest to bardzo istotne, ponieważ ocena stanu zdrowia i określenie przewlekłych schorzeń somatycznych dziecka wiąże się z szeregiem przeciwwskazań zdrowotnych, które mogą uniemożliwić naukę i wykonywanie zawodu.