Kontakt
e-mail: sekretariat@sp2.laziska.pl
e-mail: sekretariat@sp2.laziska.pl
Cechy „optymalnego” dorosłego oraz ich znaczenie dla rozwoju młodego człowieka
(za M.Wójcik,Remedium,2004)
Cecha |
Charakterystyka |
Znaczenie dla rozwoju młodego człowieka |
Wrażliwość, empatia,uwaga |
Umiejętność dostrzegania i rozumienia rozterek i stanów emocjonalnych nastolatka oraz zauważania i trafnego interpretowania rożnych przejawów jego poszukiwania własnej tożsamości.
|
Poszukiwanie własnej tożsamości w atmosferze zrozumienia, nabywanie umiejętności nawiązywania relacji interpersonalnych opartych na empatii.
|
Gotowość do wspierania
|
Gotowość pomocy w uświadamianiu sobie przez nastolatka, jakie są. jego cele i jakich sposobów używa do ich realizacji, towarzyszenie mu (nie wyręczanie) w podejmowaniu zadań i ponoszeniu konsekwencji własnych wyborów.
|
Kształtowanie poczucia odpowiedzialności oraz świadomości korzyści i negatywnych konsekwencji.
|
Czytelność |
Jego sposób postępowania jest zrozumiały dla młodego człowieka, potrafi go uzasadnić, kieruje się stałymi, przejrzystymi zasadami.
|
Znajomość reguł i zasad poruszania się w relacjach międzyludzkich, kształtowanie własnego systemu wartości.
|
Czujność |
Specyficzny stan gotowości do wyłapywania sygnałów zapowiadających problem.
|
Poczucie bezpieczeństwa i świadomość braku osamotnienia (przeciwieństwo to alienacja, izolacja i wycofanie).
|
Otwartość w dialogu
|
Uważne słuchanie, umiejętność przyjmowania argumentów nastolatka i przedstawiania mu swoich racji.
|
Nabywanie umiejętności w zakresie konstruktywnego dialogu z innymi ludźmi oraz prowadzenia negocjacji.
|
Adekwatność |
Dostosowywanie wymagań stawianych nastolatkowi do jego aktualnych kompetencji i możliwości.
|
Szansa na kształtowanie własnej tożsamości w sposób umożliwiający optymalne wykorzystanie potencjału oraz integrowanie dotychczasowych doświadczeń.
|
Stanowczość i konsekwencja
|
Stawianie wyraźnych granic, stosowanie jasnych reguł i ich egzekwowanie, w tym także zakazów wynikających z przepisów prawnych (np. picie alkoholu, używanie narkotyków itp.).
|
Umiejętność respektowania reguł, opóźnienie inicjacji alkoholowej lub seksualnej, zmniejszenie ryzyka problemów zdrowotnych.
|
Zaangażowanie
|
Przedstawienie młodemu człowiekowi szerokiej oferty do tyczącej autorytetów, wartości i kultury masowej, z której mógłby wybierać w sposób konstruktywny dla siebie.
|
Szansa na poznanie i porównanie rożnych możliwości w zakresie określania swojej tożsamości większe prawdopodobieństwo trafnego, optymalnego wyboru swojej ścieżki życiowej. |