Cechy rodzica ważne dla rozwoju nastolatka

Cechy „optymalnego” dorosłego oraz ich znaczenie dla rozwoju młodego człowieka

(za M.Wójcik,Remedium,2004)

 

Cecha

Charakterystyka

Znaczenie dla rozwoju młodego człowieka

Wrażliwość, empatia,uwaga

Umiejętność dostrzegania

i rozumienia rozterek  i stanów emocjonalnych nastolatka oraz

zauważania

i trafnego

interpretowania rożnych

przejawów jego poszukiwania

własnej tożsamości.

 

Poszukiwanie własnej

tożsamości w atmosferze

zrozumienia, nabywanie

umiejętności nawiązywania

relacji interpersonalnych

opartych na empatii.

 

Gotowość do

wspierania

 

Gotowość pomocy

w uświadamianiu sobie przez

nastolatka, jakie są. jego cele i jakich sposobów używa do ich realizacji, towarzyszenie mu

(nie wyręczanie)

w podejmowaniu zadań i ponoszeniu konsekwencji

własnych wyborów.

 

Kształtowanie poczucia

odpowiedzialności oraz

świadomości korzyści

i negatywnych konsekwencji.

 

Czytelność

Jego sposób postępowania jest

zrozumiały dla młodego

człowieka, potrafi go uzasadnić,

kieruje się stałymi, przejrzystymi

zasadami.

 

Znajomość reguł i zasad

poruszania się w relacjach

międzyludzkich, kształtowanie

własnego systemu wartości.

 

Czujność

Specyficzny stan gotowości do

wyłapywania sygnałów

zapowiadających problem.

 

Poczucie bezpieczeństwa

i świadomość braku

osamotnienia (przeciwieństwo

to alienacja, izolacja

i wycofanie).

 

Otwartość

w dialogu

 

Uważne słuchanie, umiejętność

przyjmowania argumentów

nastolatka

i przedstawiania mu swoich racji.

 

Nabywanie umiejętności

w zakresie konstruktywnego

dialogu z innymi ludźmi oraz

prowadzenia negocjacji.

 

Adekwatność

Dostosowywanie wymagań

stawianych nastolatkowi do jego aktualnych kompetencji

i możliwości.

 

Szansa na kształtowanie

własnej tożsamości w sposób

umożliwiający optymalne

wykorzystanie potencjału oraz

integrowanie dotychczasowych

doświadczeń.

 

 

 

 

Stanowczość

i konsekwencja

 

Stawianie wyraźnych granic,

stosowanie jasnych reguł i ich

egzekwowanie,

w tym także zakazów wynikających

z przepisów prawnych (np. picie

alkoholu, używanie narkotyków

itp.).

 

Umiejętność respektowania

reguł, opóźnienie inicjacji

alkoholowej lub seksualnej,

zmniejszenie ryzyka problemów

zdrowotnych.

 

Zaangażowanie

 

Przedstawienie młodemu człowiekowi szerokiej oferty do

tyczącej autorytetów, wartości i kultury masowej, z której mógłby wybierać

w sposób

konstruktywny

dla siebie.

 

Szansa na poznanie

i porównanie rożnych

możliwości w zakresie

określania swojej tożsamości

większe prawdopodobieństwo

trafnego, optymalnego wyboru

swojej ścieżki życiowej.